IBL News

Health Accountability Survey

 

IBL together with Polling Center and ICW conducted anti-corruption survey for year 2017. Polling Center was working on the first two sections on general corruption and BPJS, and IBL was working on part 3 about accountability in health equipment procurement and drug certification, and disseminated the overall survey results to 10 cities in Indonesia, among others; Jakarta, Surabaya, Malang, Banda Aceh, Medan, Pekanbaru, Kendari, Kupang, Ternate and Papua. This survey conducted from March 2017 to August 2017. The results can be seen in the chart below.

Consultation Desk

 

In October 2017, IBL will be launched Consultation Desk, a channel where private sector can ask questions/inquiries, get information, and deliver their complaints with regards to anti-corruption initiatives and efforts in strengthening integrity as well as business ethics in private sector. The Consultation Desk project aims at providing business sectors with technical support to prevent corruption and strengthen business ethics through the establishment of a consultation desk mechanism and related services.

Consultation Desk is implemented by Indonesia Business Links (IBL) with an initiative from the Corruption Eradication Commission (KPK) and supports from USAID CEGAH. The main objective of the Consultation Desk is to provide business sector with technical assistance in order to strengthen its business integrity practices and to minimize the risk of corruption/fraud.

The Desk provides three main channels that easily accessible by the public, namely through website, email, and call center. The Desk will also utilize social media platforms as means to reach and promote the Desk to its targeted user. The Consultation Desk website contains information a number of information, including:

  1. Consultation Desk information (what is and how to use it)
  2. Online consultation channel
  3. Educational materials such as Business Ethics and Anti-corruption tools and information.
  4. Further contact information, where relevant, for businesses to seek legal advice or file formal complaints with government. 
  5. Link to related anti-corruption organizations’ channel.
  6. Link to public whistle blower channels

For transparency, all inquiries/questions/complaints submitted and the answer/suggestion provided by the Consultation Desk will be published regularly every month in the website. By doing so, we hope to open and facilitate a two way public discussion from business sector and the government with the Consultation Desk as the intermediary. The Consultation Desk also enables users to submit inquiries/questions/complaints under anonymous feature so that users will not worry about their identity being exposed when using the Consultation Desk service.

Mengelola Kemitraan yang Efektif untuk Pembangunan

Seiring dengan tren globalisasi yang terus berkembang, dunia profesional dihadapkan oleh berbagi kesempatan dan tantangan. Sektor swasta, publik, masyarakat sipil, dan akademisi tak luput dari fenomena ini. Salah satu langkah strategis yang dapat ditempuh untuk menghadapi berbagai tantangan tersebut adalah dengan menjalin kemitraan. 

Kemitraan dapat dilakukan bagi pengembangan perusahaan, organisasi, maupun lembaga pemerintahan. Akan tetapi, kemitraan haruslah menjadi bentuk kerjasama yang melahirkan mutual benefit bagi para pihak.

Jargon mengenai "Kemitraan untuk Pembangunan yang Berkelanjutan" sangat akrab ditelinga kita. Kalimat tersebut menjadi sangat sering diucapkan dikala satu pihak mengajak pihak lain untuk bekerjasama. Namun pada kenyataannya,masih banyak pihak yang kurang mengetahui arti kemitraan yang sebenarnya.

Membangun kemitraan di yakini menjadi salah satu mekanisme untuk pemecahan masalah yang dihadapi oleh masing-masing pihak. Kolaborasi antar pihak dapat meningkatkan kesadaran lebih baik dan membangun jaringan yang lebih dinamis yang dapat mengubah konflik menjadi kerjasama. Oleh karena itu, diperlukan kemampuan untuk berbagi dan menggabungkan kemampuan antara organisasi untuk mencapai keberhasilan dalam menjalankan sebuah kemitraan. Membangun kemitraan kadang merupakan sebuah urusan yang mudah, namun bisa juga menjadi ‘batu sandungan’ dalam upaya kita mencapai suatu tujuan, tujuan bisnis atau lainnya. Banyak tantangan yang dihadapi dalam membangun sebuah kemitraan yang solid dan efektif.

Melalui pelatihan ini peserta diajak untuk memahami konsep membangun kemitraan dan kerjasama multi-pihak yang efektif dan cara menavigasi proses kemitraan atas dasar keterampilan yang piawai sebagai pendamping kemitraan.

The 16th Anniversary of IBL

Thank you very much for your kind attention and continuous support to our organization! #16thIBLAnniversary